Πολιτιστικά και Περιβαλλοντικά Προγράμματα 2012-2013

 

Α. «Στο κάστρο το παλιό?.»

 

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ελισσάβετ Καρακασίδου
 
ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ
 
Φυσικό περιβάλλον (γεωμορφολογία, χλωρίδα, πανίδα)
 
Πολεοδομική σχεδίαση (δομή, οχύρωση, οργάνωση)
 
Ιστορικό πλαίσιο (πότε και γιατί χτίστηκαν)
 
Αρχιτεκτονική (υλικά, επιρροές, σπίτια, αρμονία με τη φύση)
 
Οικονομία (επαγγέλματα, ασχολίες, προϊόντα)
 
Αειφορική διαχείριση (ενεργειακές ανάγκες, πηγές ενέργειας, ύδρευση, αποχέτευση)
 
Λατρεία
 
Λαογραφία (θρύλοι, μύθοι τραγούδια, παραδόσεις)
 
Καθημερινή ζωή-κοινωνική ζωή (τρόπος ζωής, γάμοι, γιορτές, εκδηλώσεις)
 
Συντήρηση, φροντίδα, τουριστική και πολιτιστική προσέγγιση των κάστρων σήμερα
 
ΣΤΟΧΟΙ
 
Να αφομοιώσουν οι μαθητές την αξία της ορθής χρήσης των πηγών ενέργειας και να ενεργοποιηθούν στην επιλογή πρακτικών εξοικονόμησης ενέργειας, στο σχολείο, στο σπίτι, στην κοινότητα
 
Να γνωρίσουν κάστρα και περιοχές της χώρας, το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δομήθηκαν και λειτούργησαν οι καστροπολιτείες, καθώς και παλιότερους τρόπους οργάνωσης της ζωής
 
Να έρθουν σε επαφή με παλαιότερους και φιλικότερους προς το περιβάλλον τρόπους δόμησης, με τη λαϊκή αρχιτεκτονική, την αισθητική και τις παραδόσεις μας,
 
Να ανακαλύψουν κλίσεις που διαθέτουν και με αυτό τον τρόπο να τονώσουν την αυτοπεποίθησή τους
 
Να αναπτύξουν πρακτικές δεξιότητες, συμμετέχοντας στην αισθητική προσέγγιση του θέματος μέσα από κατασκευές, ζωγραφική, συγγραφή κι έτσι να ενεργοποιήσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους
 
Να συνηθίσουν στην ομαδική εργασία που απαιτεί αποδοχή και συνεργασία, υπευθυνότητα, συνέπεια και ανάληψη πρωτοβουλιών
 
Να βελτιώσουν την καθημερινότητα του σχολείου και του σπιτιού που είναι αρνητικά επηρεασμένη από τα προβλήματα που έφερε η οικονομική κρίση και η αρνητική ψυχολογία

 

 Β. «Δημοσιογραφούμε»

 

(Έκδοση σχολικής εφημερίδας «Σοβαρότης Μηδέν» και διαχείριση ιστοσελίδας)

 

Υπεύθυνοι καθηγητές: Τελιγάδας Νίκος, Τσενέ, Κων/να, Κέκη Ανδριάνα
 
ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ
 
1. Το σχολικό περιοδικό του σχολείου μας «Σοβαρότης Μηδέν» ως μέσο επικοινωνίας και έκφρασης των μελών της μαθητικής κοινότητας και ως εργαλείο που μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος
 
2. Η ιστοσελίδα του σχολείου ως μέσο πληροφόρησης, έκφρασης και δημιουργίας
 
ΣΤΟΧΟΙ
 
 Καλλιέργεια κοινωνικής, πολιτικής, περιβαλλοντικής και πολιτιστικής συνείδησης
Καλλιέργεια πνεύματος   συνεργατικότητας
 
Ανάπτυξη ερευνητικών δεξιοτήτων   (χρήση ερωτηματολογίων, οργάνωση συνεντεύξεων, κ.λπ.)
 
 Καλλιέργεια γλωσσικής ικανότητας και   ικανότητας έκφρασης μέσα από κώδικες όπως  φωτογραφία, σκίτσα, κ.λπ.
 
 Δραστηριοποίηση οργάνων της  σχολικής κοινότητας (π.χ. πενταμελή, δεκαπενταμελές).
 
 
 
 
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
 
vΣυγκρότηση συντακτικής επιτροπής για το περιοδικό και ορισμός υπεύθυνων μαθητών για την ιστοσελίδα
vΠροσδιορισμός θεματικών ενοτήτων της εφημερίδας
vΠαραγωγή ? συγκέντρωση ? επιλογή του υλικού ? στήσιμο εφημερίδας
vΣυγκέντρωση υλικού για την εφημερίδα της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου Ωρωπού
vΠαραγωγή και ανάρτηση υλικού σε ηλεκτρονική μορφή για την ιστοσελίδα του σχολείου
vΔιαγωνισμός για το εξώφυλλο της εφημερίδας και για τον λογότυπο της ιστοσελίδας      
vΕπίσκεψη εκπαιδευτική στο πλαίσιο του προγράμματος

 

 Γ. «Η ιστορία μέσα μας, η ιστορία γύρω μας, η ιστορία παντού», πρόγραμμα τοπικής ιστορίας

 

 Το πρόγραμμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού με τη συμμετοχή μαθητών της Β και Γ Γυμνασίου.
 
 ΘΕΜΑΤΑ & ΟΜΑΔΕΣ
       vΙστορία της ποδοσφαιρικής ομάδας Αυλώνα
 
(Υπεύθυνη Καθηγήτρια: ΓΙΑΝΝΟΓΚΩΝΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ)
 
  vΜάχη της Πύλας
 
(Υπεύθυνη Καθηγήτρια: ΓΙΑΝΝΟΓΚΩΝΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ)
 
  vΠαραδοσιακά επαγγέλματα και φυσικό περιβάλλον
 
(Υπεύθυνοι Καθηγητές: ΤΕΛΙΓΑΔΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΒΑΣΙΛΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ)
 
  vΤο Ηρώο του Αυλώνα και οι ιστορίες του
 
(Υπεύθυνη Καθηγήτρια: ΤΣΕΝΕ ΚΩΝ/ΝΑ)
 
  vΟ ιστορικός ρόλος της οικογένειας Ζυγομαλά στον Αυλώνα
 
(Υπεύθυνος Καθηγητές: ΛΩΛΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ
 
  vΤο Μουσείο Ζυγομαλά
 
(Υπεύθυνη Καθηγήτρια: ΤΣΕΝΕ ΚΩΝ/ΝΑ)
 
  vΙστορία και συνεισφορά του τρένου στην ανάπτυξη του Αυλώνα
 
(Υπεύθυνος Καθηγητής: ΛΕΚΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
 
  vΑναζητώντας μνημεία του παρελθόντος στις παρυφές της Πάρνηθας
 
(Υπεύθυνη Καθηγήτρια: ΚΕΚΗ ΑΝΝΥ)
 
 ΣΤΟΧΟΙ
 
Οι μαθητές:
 
1) Να αντιληφθούν ότι η ιστορία δε βρίσκεται μόνο μέσα στα βιβλία, αλλά ότι είναι γύρω τους, ότι είναι παντού.
 
2) Να γνωρίσουν όψεις της ιστορίας λιγότερο προβεβλημένες από την πολιτική και στρατιωτική ιστορία, με τις οποίες συχνά ταυτίζουν τη σχολική ιστορία.
 
3) Να παύσουν να θεωρούν τις ιστορικές και κοινωνικές διεργασίες ως μακρινές και δυσνόητες, αλλά να τις προσεγγίσουν βιωματικά.
 
4) Να αναπτύξουν δεξιότητες ερευνητή ιστορικού ερχόμενοι σε επαφή με ολόκληρο το φάσμα εργασιών του ερευνητή (διατύπωση ερωτήματος, διεξαγωγή της έρευνας, διαχείριση των αποτελεσμάτων, σύνθεση).
 
5) Να αναπτύξουν τεχνικές και δημιουργικές δεξιότητες μέσα από δημιουργία και διαχείριση του οπτικοακουστικού υλικού.
 
6) Να καλλιεργηθούν οι σχέσεις μεταξύ του σχολείου και της οικογένειας και τοπικής κοινωνίας  
 

 Δ. Θεατρική παράσταση: «Φον Δημητράκης» του Ψαθά

 Υπεύθυνη καθηγήτρια: Γιαννόγκωνα Παναγιώτα
 
 
 
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
 
vΑνάλυση του έργου
vΠαρακολούθηση και ανάλυση θεατρικών παραστάσεων
vΠρόβες
vΔημιουργία σκηνικών και κοστουμιών
vΔιακόσμηση του θεάτρου
vΟργάνωση θεατρικής βραδιάς
vΕμπλοκή των μαθητών με τη συνολική διαδικασία της θεατρικής παραγωγής
 
 
 
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
 
1. Ανάδειξη αξιών ζωής, όπως δημοκρατία, αγάπη στην οικογένεια, φιλοπατρία, αγωνιστικότητα
 
2. Αξιοποίηση του επαναστατικού πνεύματος της νεολαίας μέσα από τη θεατρική δράση
 
 
 Ε. « ΚΑΠΟΤΕ?ΣΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑ:
 
οδοιπορικό στις ματωμένες μνήμες»
 
 
 
Υπεύθυνες καθηγήτριες: ΤΣΕΝΕ ΚΩΝ/ΝΑ, ΨΑΡΡΟΥ ΞΕΝΙΑ, ΚΕΚΗ ΑΝΝΥ
  
Το πρόγραμμα αποτελεί σύμπραξη του σχολείου μας με τα:
 
Γυμνάσιο      Καλάμου και Γυμνάσιο      Κρυονερίου.
 
Συμμετέχει επίσης το ΓΕΛ Αυλώνα.
 
Για την πραγματοποίηση των εκδηλώσεων συνεργάζονται οι εξής φορείς:
 
Επιστημονικό Ινστιτούτο «Κοινόν Ωρωπίων», Μικρασιατικός Σύλλογος Ωρωπού, Πολιτιστικός Σύλλογος Γυναικών Κρυονερίου, ΝΠΔΔ Πολιτισμού και Περιβάλλοντος του Δήμου Ωρωπού, Οργανισμός Νεολαίας Άθλησης και Πολιτισμού «Ο ΘΕΣΠΙΣ» του Δήμου Διονύσου.
 
ΣΤΟΧΟΙ
 
Οι μαθητές:
 
1) Να γνωρίσουν τα ιστορικά γεγονότα της εποχής
 
2) Να γνωρίσουν όψεις της μικρασιατικής κουλτούρας
 
3) Να επεξεργαστούν το θέμα της προσφυγιάς
 
4) Να επεξεργαστούν το θέμα της απώλειας (π.χ. της απώλειας της πατρίδας, της περιουσίας, των αγαπημένων προσώπων, της κοινωνικής θέσης κλπ)
 
5) Να καλλιεργηθούν οι σχέσεις μεταξύ του σχολείου και της τοπικής κοινωνίας μέσα από τη συνεργασία με τοπικούς φορείς
 
6) Να καλλιεργηθούν σχέσεις συνεργασίας μεταξύ των μαθητών όμορων σχολείων μέσα από την επαφή τους για την πραγματοποίηση κοινών εκδηλώσεων
 
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
 
Επαφή με τα σχολεία της σύμπραξης, Σχεδιασμός του προγράμματος, Συγκρότηση ομάδων εργασίας, Κατανομή εργασιών
 
Διαδικασίες οργάνωση εκδήλωσης
 
Πληροφόρηση για τα ιστορικά γεγονότα της εποχή/Παρακολούθηση σχετικού οπτικοαουστικού υλικού
 
Διαμόρφωση δρώμενου που βασίζεται στον χορό και τον λόγο / Πρόβες
 
Πραγματοποίηση πρωινής εκδήλωσης για τα Γυμνάσιο του Δήμου Διονύσου στο Πνευματικό Κέντρο Κρυο στο Πνευματικό Κέντρο Κρυονερίου
 
Πραγματοποίηση πρωινής εκδήλωσης στο Δήμου Ωρωπού για τα Γυμνάσια του Δήμου, καθώς και απογευματινής εκδήλωσης
 
Επίσκεψη σε μικρασιατικό μουσείο
 
ΣΤ. «Μ? ένα στίχο ταξιδεύω
 
Η λογοτεχνία για ένα μακρινό ταξίδι με πολλούς επιβάτες
 
Υπεύθυνες καθηγήτριες: ΚΕΚΗ Α., ΤΣΕΝΕ Κ., ΚΟΝΤΑΚΗΣ Θ. ΨΑΡΡΟΥ Ξ., ΓΙΑΝΝΟΓΚΩΝΑ Π., ΚΟΤΣΙΚΟΥ ΓΑΡ.
 
ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ
 
Διαβάζοντας λογοτεχνία, γράφοντας λογοτεχνία, ζωγραφίζοντας, χορεύοντας, δραματοποιώντας και τραγουδώντας με αφετηρία λογοτεχνικά κείμενα με θέματα: Αγάπη ? Φιλία ? Έρωτας,   Ταξίδι ? Απώλεια - Δημιουργία
 
 ΣΤΟΧΟΙ
 
1) Η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και η επαφή με συγγραφείς και σημαντικά έργα
 
2) Η ενθάρρυνση των μαθητών να γράψουν ποιήματα, διηγήματα ή θεατρικά έργα
 
3) Η ανάπτυξη δεξιοτήτων στη γραφή μέσα από τις δοκιμές της συγγραφής και η ανακάλυψη καινούριων δρόμων γραπτής έκφρασης και επικοινωνίας
 
4) Η αισθητική καλλιέργεια και η ενθάρρυνση της καλλιτεχνικής δημιουργίας (εικαστικής, μουσικής, θεατρικής και κινητικής / χορευτικής)
 
 
5) Μαθητές, καθηγητές και γονείς να έρθουν πιο κοντά στη λογοτεχνία, ανακαλύπτοντας ότι μπορεί να είναι και οι ίδιοι δημιουργοί και ότι μπορούν να συνεργαστούν στην καλλιτεχνική δημιουργία
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
 
 Συμμετοχή στο Πρόγραμμα/Δίκτυο: «Λογοτεχνικό εργαστήρι, Οι μαθητές γράφουν» Παρακολούθηση εργαστηρίου δημιουργικής γραφής στο σχολείο και  το Ίδρυμα    Λασκαρίδη
 Συλλογική ανάγνωση μυθιστορήματος με άξονα: Ταξίδι ? Απώλεια ? Δημιουργία Βιωματικές δραστηριότητες ερμηνευτικές και δημιουργικής έκφρασης
Συλλογική ανάγνωση ποιημάτων με θεματικό άξονα: «Αγάπη, φιλία έρωτας»
Ανάγνωση σε μικρές ομάδες θεατρικού έργου                      
 Βιωματικές δραστηριότητες ερμηνευτικές και δημιουργικής έκφρασης
 Παρακολούθηση θεατρικής παράστασης               
  Γνωριμία και συζήτηση με συγγραφείς για τη λογοτεχνία και το έργο τους
Οργάνωση ενδοσχολικού λογοτεχνικού διαγωνισμού με θέμα: Αγάπη, Φιλία, Έρωτας  
Καλλιτεχνική δημιουργία με αφετηρία το υλικό        
Προετοιμασία εκδήλωσης                                                                           
 Δημιουργία έντυπης έκδοσης